CERC UBB 2015-2016        CERC UTCN 2015        

miercuri, 23 noiembrie 2011

Pasiunea mea... zborul


Planorismul - Arta zborului

Majoritatea dintre noi am zburat cu avionul, şi când mă refer la avion mă refer la cele operate de companiile aeriene, menite să ducă pasagerii în siguranţă de la un aeroport la altul cât mai confortabil şi mai rapid.
Totuşi, există atât de multe laturi ale zborului pe care lumea nu le cunoaşte deloc sau le cunoaşte insuficient…
Ce este planorul?  Este un aparat de zbor nemotorizat, care este lansat prin alte mijloace decât  proprii până la o anumită înălţime, de unde îşi continuă zborul liber, folosind condiţiile atmosferice pentru a rămâne în aer cât mai mult timp.
Puţină lume cunoaşte această latură a zborului: zborul nemotorizat. Mulţi uită că înaintea avionului a fost planorul. Înainte ca fraţii Wright să zboare cu acel avion construit de ei în 1903 au fost nenumărate zboruri efectuate cu aparate de zbor improvizate, fără motor (planoare în sensul brut al cuvantului).
Am zburat cu avionul, deci ştiu senzaţiile din timpul zborului! În mare parte senzaţiile sunt la fel, lipsa motorului face ca doar zgomotul aerului ce se scurge pe fuselaj şi aripi să se audă în cabină, făcând zborul cu planorul o experienţă unică. Datorită  diferenţei de gabarit dintre planor şi avioanele de linie există şi o diferenţă între senzaţiile din zbor. Turbulenţele sunt resimtite mult mai tare în planor, iar cu acesta din urma se pot executa manevre acrobatice care cu avionul de linie  sunt imposibil de executat. În avionul de linie vei simţi cel mult că ţi se ridică puţin stomacul în gât când avionul începe coborârea sau că eşti împins puţin în scaun în momentul decolării. Ei bine … cu planorul la intrarea într-un looping vei simţi că esti împins cu o forţă de 3-4 ori mai mare decât greutatea ta în scaun şi pur şi simplu nu vei putea respira sau schiţa vreun gest datorită acestei forţe.














Planor aflat în partea de sus a  unui looping

Este sigur? Multă lume se întreabă dacă zborul fără motor este la fel de sigur ca zborul cu avionul motorizat. Răspunsul pilotilor planorişti este simplu: “nu ai motor, deci sunt mai puţine lucruri care  se pot defecta!” Acest lucru reprezintă atât un avantaj cât şi un dezavantaj din punct de vedere al siguranţei zborului. Într-adevar, dacă nu ai un motor  montat pe aeronavă elimini mai multe pericole (de exemplu riscul unui incendiu la motor), dar apar altele (de exemplu, imposibilitatea luării de înălţime, pe cont propriu, fără ajutorul curenţilor de aer). Piloţii planorişti încă de la pregătirea teoretică se pregătesc pentru un moment care va veni inevitabil în cariera lor de piloţi şi anume “aterizarea afară”. Aterizarea afară, în limbaj de aerodrom, înseamnă aterizarea pe alt teren decât aerodromul, de exemplu o cultură de lucernă, procedură pe care pilotul planorist este obligat să o facă datorită pierderii de înălţime pe traseu. Aterizările afară sunt destul de obişnuite în rândul celor experimentaţi şi se desfaşoară de obicei în siguranţă, iar pentru piloţii începători este un moment de tensiune în care îşi amintesc tot ce au învăţat la pregătirea teoretică pentru a executa procedura în siguranţă. În privinţa celorlalte aspecte ale zborului cu planorul care sunt mai periculoase decat la un avion, piloţii planorişti sunt antrenaţi temeinic înainte de a zbura singuri, astfel încât să facă faţă cu brio la orice încercare le iese în cale.


Planor aterizat afară

Cum pot să devin planorist? Planorismul este un sport ce îi temperează pe cei colerici şi îi încurajează pe cei neîncrezatori. Mai mult, este o pasiune pe care mulţi o au în sânge şi pe care trebuie să o urmeze cu orice preţ. Dacă ai între 16-22 ani planorismul este gratuit, cursurile fiind organizate de Aeroclubul Romaniei în fiecare an, începând din luna februarie. Cei interesaţi nu trebuie să uite că este necesară o vizita medicală pentru a practica acest sport. Dupa înscrierea la aeroclub şi terminarea pregătirilor teoretice, se trece la pregătirea practică (în zbor şi la sol). În urma finalizării pregătirii practice elevul pilot îşi poate obtine licenţa de pilot planorist, după care poate practica zborul de performanţă în cadrul Aeroclubului Romaniei.



Popa Andrei, XIIB