Planorismul - Arta
zborului
Majoritatea dintre noi am zburat cu avionul, şi când mă refer la
avion mă refer la cele operate de companiile aeriene, menite să ducă pasagerii în
siguranţă de la un aeroport la altul cât mai confortabil şi mai rapid.
Totuşi, există atât de multe laturi ale zborului pe care lumea
nu le cunoaşte deloc sau le cunoaşte insuficient…
Ce este planorul? Este un
aparat de zbor nemotorizat, care este lansat prin alte mijloace decât proprii până la o anumită înălţime, de unde îşi
continuă zborul liber, folosind condiţiile atmosferice pentru a rămâne în aer cât
mai mult timp.
Puţină lume cunoaşte această latură a zborului: zborul nemotorizat.
Mulţi uită că înaintea avionului a fost planorul. Înainte ca fraţii Wright să
zboare cu acel avion construit de ei în 1903 au fost nenumărate zboruri
efectuate cu aparate de zbor improvizate, fără motor (planoare în sensul brut
al cuvantului).
Am zburat cu avionul, deci ştiu senzaţiile din timpul zborului! În
mare parte senzaţiile sunt la fel, lipsa motorului face ca doar zgomotul
aerului ce se scurge pe fuselaj şi aripi să se audă în cabină, făcând zborul cu
planorul o experienţă unică. Datorită
diferenţei de gabarit dintre planor şi avioanele de linie există şi o
diferenţă între senzaţiile din zbor. Turbulenţele sunt resimtite mult mai tare în
planor, iar cu acesta din urma se pot executa manevre acrobatice care cu
avionul de linie sunt imposibil de
executat. În avionul de linie vei simţi cel mult că ţi se ridică puţin stomacul
în gât când avionul începe coborârea sau că eşti împins puţin în scaun în
momentul decolării. Ei bine … cu planorul la intrarea într-un looping vei simţi
că esti împins cu o forţă de 3-4 ori mai mare decât greutatea ta în scaun şi
pur şi simplu nu vei putea respira sau schiţa vreun gest datorită acestei forţe.
Planor aflat în partea de sus a unui looping
Este sigur? Multă lume se întreabă dacă zborul fără motor este la
fel de sigur ca zborul cu avionul motorizat. Răspunsul pilotilor planorişti este
simplu: “nu ai motor, deci sunt mai puţine lucruri care se pot defecta!” Acest lucru reprezintă atât
un avantaj cât şi un dezavantaj din punct de vedere al siguranţei zborului. Într-adevar,
dacă nu ai un motor montat pe aeronavă
elimini mai multe pericole (de exemplu riscul unui incendiu la motor), dar apar
altele (de exemplu, imposibilitatea luării de înălţime, pe cont propriu, fără
ajutorul curenţilor de aer). Piloţii planorişti încă de la pregătirea teoretică
se pregătesc pentru un moment care va veni inevitabil în cariera lor de piloţi şi
anume “aterizarea afară”. Aterizarea afară, în limbaj de aerodrom, înseamnă
aterizarea pe alt teren decât aerodromul, de exemplu o cultură de lucernă, procedură
pe care pilotul planorist este obligat să o facă datorită pierderii de înălţime
pe traseu. Aterizările afară sunt destul de obişnuite în rândul celor
experimentaţi şi se desfaşoară de obicei în siguranţă, iar pentru piloţii începători
este un moment de tensiune în care îşi amintesc tot ce au învăţat la pregătirea
teoretică pentru a executa procedura în siguranţă. În privinţa celorlalte
aspecte ale zborului cu planorul care sunt mai periculoase decat la un avion,
piloţii planorişti sunt antrenaţi temeinic înainte de a zbura singuri, astfel încât
să facă faţă cu brio la orice încercare le iese în cale.
Planor aterizat afară
Cum pot să devin planorist? Planorismul este un sport ce îi
temperează pe cei colerici şi îi încurajează pe cei neîncrezatori. Mai mult,
este o pasiune pe care mulţi o au în sânge şi pe care trebuie să o urmeze cu
orice preţ. Dacă ai între 16-22 ani planorismul este gratuit, cursurile fiind
organizate de Aeroclubul Romaniei în fiecare an, începând din luna februarie.
Cei interesaţi nu trebuie să uite că este necesară o vizita medicală pentru a
practica acest sport. Dupa înscrierea la aeroclub şi terminarea pregătirilor
teoretice, se trece la pregătirea practică (în zbor şi la sol). În urma finalizării
pregătirii practice elevul pilot îşi poate obtine licenţa de pilot planorist,
după care poate practica zborul de performanţă în cadrul Aeroclubului Romaniei.
Popa Andrei, XIIB
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu